Mire számíthatunk 2021-ben az online piacon?

2020-12-28

<<< Vissza a bloghoz
2020-12-28

Talán sosem volt olyan nehéz jóslatokat, elvárásokat mondani egy évre, mint most. Eddig minden év végén már nagyjából láttuk azt, hogy milyen lesz a következő, de legalábbis a trendeket, meghatározó gondolatokat és jellemző stratégiákat fel lehetett előre térképezni. Idén nem.

Idén tanácsokat adunk inkább arra, hogy hogyan készüljünk fel a következő évre, ennek az évnek a tanulságai alapján.

Senki sem szeret jobban előre tervezni, mint mi marketingesek. Ha rendszeres olvasója vagy a blogunknak, akkor mostanra talán már a füleden jön ki, hogy mennyire hiszünk, és pártoljuk az előre tervezést és stratégia alkotást akár rövid, akár hosszú távra is.

Ezt a gondolkodásmódunkat 2020 sem változtatta meg. A különbség maximum annyi, hogy a terveinkben érdemes kitérnünk B verziókra és hagynunk mozgásteret a „mi történik ha” esetre is.

Legyen B (C,D,E…) terved!

A több online csatornára való támaszkodás sosem volt ilyen fontos. 2020 decemberében tapasztalhattuk például meg azt, hogy mi történik, ha az egyik éjszakáról a másikra elveszik a chatbotok egy csomó funkcióját. Vagy mi történik akkor, ha a kormányzati intézkedések folytán be kell zárnod az offline boltodat? Esetleg teljesen megváltozik a fogyasztói igény, és a termékválasztékod irreleváns lesz? Mindenre volt példa a múlt évben.

A változás, bármilyen váratlan is nem katasztrófa, ha felkészülsz rá, számítasz rá. A stratégiádban alkoss verziókat, menekülő útvonalat és alternatívákat, hogy ha bárhol változtatnod kell, az gördülékenyen menjen. Ne lehessen meglepni.

És még egy tanács: szokj hozzá, hogy el kell engedned dolgokat. Hiába verjük az asztalt, hogy kérjük vissza a letiltott funkciókat a hirdetési platformokban, hogy szeretnénk ugyanúgy működni, ha az a hajó már elment. Egyszerűbb megnyomni az újratervezés gombot, és hagyni, hogy új útvonalra vezessen minket a GPS (vagy a marketing tanácsadód…).

A törődés az új fekete

A közösséged ápolása, a megértő kommunikáció és az empatikus hozzáállás a sikk mostanában. Egy nagy előnye az otthonlétnek az, hogy az online viselkedés és a közösség is transzformálódik.

A Google felmérése alapján az idei ünnepi szezonban 60%-kal többet vásároltak helyi, kiskereskedőknél, hogy támogassák őket. Itthon is több helyütt találkozhattunk a kezdeményezéssel, hogy a hazait, a kistermelőit vásároljuk, ezzel is segítve egymást.

A vásárlóid együtt éreznek veled, ha ezt viszonzod, akkor érzik azt a megbecsülést, ami miatt hűséges vevőid lehetnek. Nem utolsósorban pedig az aktív kommunikáció a célközönségeddel felnyithatja a szemed új lehetőségekre is amivel fejlődhetsz, vagy hibákra, amiket megszüntethetsz. Az értéket adó kommunikáció és a meghallgatás valószínűleg fontosabb lesz 2021-ben, mint a technológiai újítások.

Ne becsüljük alá a kommunikáció szerepét: rajongó- és adatbázist építhet, véleményvezéreket nevelhet, edukálhat, konvertálhat és elérhet új célközönségeket. Lehet, hogy nem lesz instant megtérülése, de a hitelesség és a bizalom az online térben mindennél fontosabb.

Öleljük magunkhoz az ismeretlent

A tökéletes üzleti vagy marketing terv eddig sem létezett, mert mindig lehettek olyan faktorok, amikkel nem számoltunk. Mi inkább a fokozatosság elvén voltunk eddig is, készüljünk fel amennyire lehet, azon adatok alapján, amik a rendelkezésre állnak, és aztán alakítsuk a tervünket a tapasztalatokhoz.

2021-re ez fokozottabban igaz. Hozzá kell szoknunk ahhoz, hogy nem érdemes megvárunk azt, hogy tökéletesre polírozzuk a terveinket, stratégiánkat, mert lehet, hogy mire nekikezdhetnénk már más lesz a piaci helyzet.

A „megalapozom” helyett a „belevágok” köntösünket kell felvennünk, és gyorsan kell döntenünk. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindenféle megfontolás nélkül, kapkodva vágjunk bele bármibe is, de semmiképpen ne várjunk arra, hogy minden összeálljon. Tervezzünk úgy, hogy a terveink rugalmasak legyenek.

2021 még mindig kicsit ködös, és 2020 arra tanított, hogy óvatosnak kell lennünk. Azonban 2021 számos kihívást és lehetőséget is rejt magában, csak merésznek és proaktívnak kell lennünk, hogy ezekbe belevágjunk. 2021-ben tanuljuk meg az óvatosság helyett azt, hogy hogyan legyünk bátrak, mert az sokkal jobban kifizetődik!

(Persze ez nem vonatkozik az egészségünkre, ott igenis #vigyazzunkmagunkra és #vigyazzunkegymasra!)

Segíthetünk fellendíteni online marketinged? 

KÉRJ VISSZAHÍVÁST!

Legutóbbi cikkek

Az online marketing, olyan, mint a hagyma

Az online marketing olyan, mint a hagyma (meg mint az ogre). Réteges. Ha visszafejtünk egy réteget, mögötte egy újabb réteg lesz és egy újabb, ami mind hozzájárul ahhoz, hogy valami jól működjön. Vagy valami ne működjön jól. Ezért az együttműködéseinkben sosem csak a felszínt nézzük. Nem kezdjük el csiszolgatni a külső réteget anélkül, hogy le […]

Olvass tovább
A referenciák ereje, avagy esettanulmány az esettanulmányok megosztásáról

Azt már régóta tudjuk, és reméljük ti is tudjátok, hogy az online világban a legmegbízhatóbb forrás egy fogyasztónak az ismerőseinek a szava. Ha valaki, akiben Ő bízik és/vagy hitelesnek tart korábban már kipróbálta, felpróbálta, látta, szagolta, fogta azt a terméket, vagy részesült abban a szolgáltatásban, amit Ő is kinézett magának az lesz hiteles. Ahogy egyre […]

Olvass tovább
Hogyan találj magadnak Marketingest, „marketinges” helyett!

Korábban már mi is írtunk róla, hogy milyen szempontok szerint érdemes marketing ügynökséget választani, de ezek a szempontok az utóbbi hetek-hónapok változásai miatt egy kicsit átalakultak, szóval érdemes nekünk is frissíteni a neked segítséget nyújtó check listánkat. Sajnos az a tapasztalatunk, hogy sokan pejoratív értelemben gondolnak a marketingesekre, és ez abból fakad, hogy sokan csalódtak […]

Olvass tovább

Segíthetünk fellendíteni az online marketinged? 

Szeretnél legújabb híreinktől azonnal értesülni?

Iratkozz fel chatbotunkra!
FELIRATKOZOM A CHATBOTRA!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram