A novemberi időszak mindig nagyon sűrű online marketing kampányok tekintetében egyrészt mert a karácsony közeledtével egyre több a hirdető és nagyobb a zaj, másrészt pedig ez a fekete pénteki akciók hónapja. Fekete hónaptól kezdve fekete napokig mindenféle ajánlattal találkozunk, ezért elég nehéz kiemelkedni a kedvezményes lehetőségek közül.
Ügyfelünk, aki
társasjátékokat és kártyajátékokat forgalmaz több kedvezményes ajánlattal is
készült erre az időszakra, de végül nem a Black Friday akció bizonyult a legeredményesebbnek,
bizonyítva ezzel azt, hogy egy egyedi, kreatív koncepció jobban tud működni,
mint a szokásos módszerek.
A tavaly startolt
webshopban 2019-ben is indultak hasonló kampányok, azonban azóta a
kampánystratégiákon és a kommunikáción is sokat finomítottunk, és a webshopon
is sokan fejlesztettünk, hogy minél könnyebben és kényelmesebben lehessen
használni az internetes áruházukat.
Az idei
novemberi hónapban a tavaly ilyen kori teljesítményhez képest 289%-os
növekedést értünk el bevételben és több, mint hétszer annyi vásárlás
érkezett.
Stratégia
szempontjából persze volt némi változás, illetve a piaci helyzet is eléggé átalakult.
Novemberben két
nagy akció tette ki a vásárlások legnagyobb részét: Egy Black Friday akció
november 27-én és egy online készletkisöprő akció november 20-21-én.
Ezen a három napon realizáltuk a teljes novemberi bevétel 46%-át.
Talán meglepő, hogy nem a Black Friday volt az, ami jobban teljesített. Minket annyira nem lepett meg. Az idei évben trendszerűen sokkal rosszabbul teljesítettek a fekete pénteki akciók, mint a korábbi években, de jelen esetben a teljesítményt nyilván az is befolyásolta, hogy egy héttel korábban egy nagyon sikeres kampányon voltunk túl, ahol sokan jól bevásároltak. Azt figyeltük meg, hogy a fekete napok, hetek típusú akcióknak idénre egy kicsit negatív felhangja lett, talán azért is, mert a piacot elárasztják az ehhez hasonló hirdetések, de a mögötte lévő kedvezmények vagy az akciós termékválaszték nem minden esetben váltják be a hozzá fűzött reményeket az érdeklődők szempontjából.
Az idei legsikeresebb akciónk, a készletkisöprő kampány jellemzően offline szokott zajlani és sikeresen működik, de az idei évben a vírushelyzet nem engedte meg, hogy a cég személyes megjelenéssel szervezze meg, ezért átkerült online környezetbe. Az akció ideje alatt kedvezményes áron lehetett kapni kifutó társasokat a weboldal erre dedikált részén.
A slusszpoén az volt - és ez jól jellemzi a 2020-as évet -, hogy ezt a kampányt is offline helyszínre tervezték idén is, de az akció előtti pár napban hozott kormányzati intézkedések miatt extra gyorsan a webshopra kellett áttelepíteni.
A kampányt egy beharangozó kampány előzte meg. A hírlevél feliratkozók kaptak róla értesítést, valamint egy Facebook esemény is beállításra került a rendezvényhez. Az eseményre került egy kisebb összegű hirdetési keret is, aminek a segítségével 15 Ft-os áron tudtunk résztvevőket generálni. Azt itt regisztrálók még úgy tudták, hogy az offline eseményre fognak menni, csak közben derült ki, hogy mégis a webáruházban tudják majd megvenni a vágyott termékeket. Mindenki pozitívan értékelte a gyors reagálást a helyzetre, örültek, hogy az akció ennek ellenére sem marad el, csak átalakul. Ezen felül posztokban történt utalás a közelgő akcióra.
A két napos
esemény alatt elenyésző kerettel futottak Facebook forgalomterelő hirdetések az
akciós oldalakra, aminek az eredménye az volt, hogy a teljes 2020-as
novemberi bevétel 42%-át jelentő bevételt tudtunk elérni. Ez a kétnapos teljesítmény
egyébként 62%-kal több volt, mint a teljes tavaly novemberi bevétel.
A célzások
tekintetében arra törekedtünk, hogy inkább új embereket szólítsunk meg, mert az
eseménynél és a hírlevéllel, valamint az organikus kommunikációval nagyon jól
el lehetett érni a hűséges vásárlóbázist, így inkább az eddig meg nem szólított
célközönséget szerettük volna ide terelni.
A Facebook hirdetésekre
költött összeg mindösszesen 0,2%-a volt a teljes készletkisöprő kampány
bevételnek.
A készletkisöprő
kampány sikerességének több összetevője is volt:
- jól
bejáratott akció, amely most egy új online köntöst kapott, amivel szélesebb
célközönséget tudtunk elérni.
- nagy
épített adatbázisok vannak, ahol organikusan, hirdetések nélkül könnyen el
lehet érni egy aktív vásárlóbázist.
- akciós termékeket lehetett kapni egy olyan
időszakban, amikor jellemzően számítanak az akciókra, de mivel nem Black Friday
akció volt, ezért ki tudott emelkedni a sok kedvezményes ajánlat közül.
- a
készletkisöprő akciót megelőzően több, a weboldal használhatóságát érintő
fejlesztés történt, hogy a vásárlás minél egyértelműbb és egyszerűbb
legyen.
A fenti eset is jól mutatja azt, hogy néha megéri szembe menni az árral, és olyan új koncepcióban gondolkodni, ami nem illik bele a mainstreambe, vagy az aktuális hirdetők többségétől eltér.
Ha 2020 valamire
megtanított minket, az az, hogy a siker titka az, hogy gyorsan adaptálódjunk és
készüljünk fel arra, hogy az eredeti terveinket néha felülírja egy új helyzet
vagy intézkedés.
A gyors reagálás
persze csak akkor mentheti meg a helyzetet, ha technikaliag is fel vagyunk
készülve arra, hogy nagyon gyorsan váltsunk, ha kell. Az épített adatbázisok, a
weboldal fejlesztések mind olyan online marketing tervezésnek és munkának az
eredményei, amelyek egy stabil alapot adnak az elérésnek, így bármilyen új
helyzetben könnyen elő lehetett venni őket.
Egyébként is azt szoktuk ajánlani minden partnerünknek, de a fenti példa is azt bizonyítja, hogy megéri befektetni az online marketingbe akkor is, ha nincsenek azonnali, kézzelfogható eredményei.
Egy rajongóbázis, remarketing lista vagy hírlevél adatbázis felépítése hosszú folyamat és sok munka eredménye, de ilyen helyzetekben bizonyítja, hogy kifizetődő.