Az
online marketing olyan, mint a hagyma (meg mint az ogre). Réteges.
Ha
visszafejtünk egy réteget, mögötte egy újabb réteg lesz és egy újabb, ami mind
hozzájárul ahhoz, hogy valami jól működjön. Vagy valami ne működjön jól.
Ezért az együttműködéseinkben sosem csak a felszínt nézzük. Nem kezdjük el csiszolgatni a külső réteget anélkül, hogy le ne húznánk a többit, és alá ne néznénk. Nem kell erre külön megkérni minket, ha látjuk, hogy a mélyben valami nem stimmel úgyis szólni fogunk.
Közös érdekünk, hogy így tegyünk, hiszen a mi munkánk csak akkor lesz sikeres, ha az online marketing összes rétege szinkronban van. Az együttműködésünk pedig akkor lesz eredményes, ha a mi munkánk sikeres. Minden összefügg.
Hogy
ne csak metában beszéljünk, legyünk pontosabbak: a felszín, a külső réteg
általában a hirdetéseket szokta jelenteni. A legtöbb partnerünk azért keres meg
minket, hogy ebben segítsünk neki, de később kiderül, hogy másban is tudunk és
kell is.
Korábban már írtunk böllér- és hentesipari termékkel foglalkozó ügyfelünkről, akiknek a hirdetéseink hatására nagyon jól sikerült a szezonja. Olyannyira, hogy egy ideig le is kellett állítanunk a hirdetéseiket, hogy szusszanni tudjanak. Nem dőltünk azonban hátra, mert már akkor is láttuk, hogy ebben a projektben még ennél is több van.
Új szezon, új webshop
A szezon alatt nem akartunk belenyúlni a webáruházukba, de a megnövekedett forgalmat kihasználva készítettünk egy elemzést a webshop használatáról. Kiderült, hogy a vásárlási folyamat nehézkes, bonyolult és nem tiszta a vásárlóknak, ezért a terméket kosárba helyezők több, mint 90%-a lemorzsolódik.
Ez
azonnali javítást kívánt volna, de a főszezonban nem veszthette el a partnerünk
a legfontosabb értékesítési felületét, még akkor sem, ha azon kritikus hibák
voltak. Közösen úgy döntöttünk, hogy mivel a vásárlási folyamat hibái ellenére
is nagyon jól teljesítenek a hirdetéseink, ezért kivárjuk a szezont, és utána
javítjuk ki a weboldalt.
A
sikeresen lezárt év vége után a weboldal teljes átalakítására került sor. Nem
csak webáruház motort váltottunk, hanem a termékkategóriákat, szűrőket is
átgondoltuk. A vásárlási folyamat problémáját nagyrészt megoldotta egy olyan
bérelhető webáruház vásárlása, ahol erre jól kipróbált és tesztelt megoldások
vannak.
A kosár-pénztár folyamat azonban csak egy része a teljes vásárlásnak. Az már a keresésnél, böngészésnél, szűrésnél kezdődik, így nagyon fontos volt, hogy egy olyan logikus, jól átlátható és érthető termékstruktúrát állítsunk fel, amely a vásárlók számára is egyértelmű. Az előző oldal legnagyobb hiányossága az volt, hogy számos bizonytalansági faktor volt benne.
Hogy kerültem ide? Hol vagyok most? Mit kell most csinálnom? Hol keressem? Hogyan keressem? Hova kell kattintanom? Miért nem működik? Én rontottam el valamit?
Ezek
közül a kérdések közül, ha már egy is megfogalmazódik a weboldal látogatóban,
akkor nagy rá az esély, hogy elvesztettük. Minden webáruház felépítésénél a cél
az, hogy a vásárláshoz vezető út annyira legyen egyenes és kitáblázott,
amennyire csak lehetséges. Az információ és a bizonytalanság nullára (vagy
minimálisra) csökkentése jelenti számunkra azt, hogy a látogató vásárló lesz.
Amit megtettünk az új weboldalon ennek érdekében:
- új termékstruktúrát vezettünk be, hogy könnyebb
legyen megtalálni a termékeket a weboldalon.
- új szűrőket alkalmaztunk, hogy segítsük a
válogatást, összehasonlítást, böngészést.
- egyenessé tettük a vásárlási folyamatot, vagyis a
termék megtekintésétől a kosárba helyezésen át a megrendelésig egy olyan út
vezet, amin keresztül végig irányítjuk a látogatót.
- a Kosár és Pénztár oldalakon megfelelő információval
láttuk el a vásárlókat, hogy itt is csökkentsük a bizonytalanságot.
- a fentiek mellett egy modern, új külsőt is kapott
a webáruház.
A
törekvéseink hatására a vásárlások száma azonnal észrevehető módon nőni
kezdett. Azok az érdeklődők, akik korábban megragadtak a Kosár oldalon, mert
nem találták a továbblépési lehetőséget most azonnal vásárlók lettek.
Szezonon
kívül vagyunk, ezért különösen bíztató az, hogy az új weboldal átadása óta
eltelt időszakot összevetve a tavaly ilyen korival (szintén hirdetések nélkül)
85,6%-os növekedés tapasztalható. Közel duplája a vásárlók száma ebben a szezonon
kívüli időszakban az elmúlt évhez képest.
Ez a javulás csak és kizárólag a webáruház optimalizálásának köszönhető. Nem terelünk forgalmat hirdetések segítségével az oldalra, gyakorlatilag a tavalyihoz hasonló oldallátogatóval duplaannyi bevételre tesz szert a partnerünk.
Izgatottan várjuk a szezont, amikor már fizetett forgalommal is találkozik a webáruház, hiszen a tavaly év végi hajrá is kivételesen jól sikerült, még a régi weboldallal. A mostani szezont pedig már egy optimalizált felülettel várjuk, ami önmagában is kiválóan teljesít.
Hozzá kell tennünk, hogy a partnerünk nem volt tisztában a weboldala hiányosságaival korábban. Érezte, hogy valami nem működik jól, de nem tudta, hogy mi lehet a hiba. Az együttműködésünknek nem volt része ennek felderítse, de mi szeretünk alaposak lenni. Nem célunk, hogy részeredményeket adjunk, és a felszínt csinosítsuk. Nem érjük be azzal, hogy mindent megpróbálunk kihozni abból, ami adott. Nem stílusunk feltenni a kezünket és azt mondani: ebben ennyi volt, ennyit lehetett belőle kihozni. Inkább megnézzük, hogy mit lehet még javítani.
A
célunk, hogy a partnerünknek a teljes hagymája, vagy online marketing rendszere
egészséges legyen, ezért általában mélyebbre ásunk. De ez, ahogy a fentiekből
is látszik eredményre vezet, mert olyan alapokat ad, amelyekre érdemes újabb és
újabb rétegeket húzni.
Nézzük meg a Te hagymádat is?