Online marketing tanácsadókként nyilván senkit sem akarunk lebeszélni az online marketing megoldások használatáról. Arra viszont már többször volt példa, hogy a Facebook, vagy tágabb értelemben a közösségi média üzleti használatáról beszéltünk le ügyfeleket. Előfordul ugyanis, hogy vállalkozás, aki az internethez fordul üzleti céljai megvalósítása végett olyan termékkel vagy szolgáltatással rendelkezik, amely nem közösségi média barát, vagy a célcsoportját nehéz itt elérni.

Természetesen a Facebookon túl is van élet az online térben, ezért mindig vannak olyan megoldások, amelyek sokkal hatékonyabban működhetnek speciális esetekben.
Cikkünkben bemutatunk néhány példát, amikor inkább kerülnöd kellene a Facebook alkalmazását online marketing mixedben.

1. Rejtőzik a célközönséged

Felmerülhet a kérdés, hogy manapság már kit nem lehet elérni a Facebook segítségével, hiszen a legutóbbi adatok szerint a közösségi oldal 5,7 millió felhasználóval rendelkezik hazánkban? Igen, de lehetséges, hogy a te célcsoportod nem olyan minőségben van jelen ezen a felületen, ahogyan te el szeretnéd érni. A szolgáltatásod üzleti vezetőknek szól? Ők lehet, hogy személyes érdeklődésükben annyira eltérnek a szakmai érdeklődésüktől, hogy nehéz lesz őket céloznod. Ebben az esetben a LinkedIn több lehetőséggel kecsegtet.

2. A terméked nem közösségi média barát

A Facebook amellett, hogy a hirdetéseid megjelenítésére alkalmas médiafelület, elsősorban azért még mindig közösségi platform. Bizonyos intim termékek ellehetetlenítik a közösségépítést, de gyakran az emberek a hirdetésre való kattintástól is ódzkodnak, attól való félelemben, hogy valamelyik ismerősük látni fogja. A felnőtt termékeket, egészségügyi témákat, de még a személyes pénzügyeket is jobban szeretik az emberek csak a kereső magányában felkutatni. Ezek a témák ezért legtöbbször Google Ads-hez illenek inkább.

Arról nem is beszélve, hogy a célcsoportunk behatárolása is nehéz Facebookon ezekben az esetekben, hiszen maga a rendszer is eltávolította (vagy soha nem is voltak) az érzékeny célzásokat. A direkt keresésekre azonban érdemes lehet lecsapni!

3. A terméked, vagy szolgáltatásod „egyszer használatos”

Elég nehéz, és talán sok esetben felesleges is olyan termékek és szolgáltatások köré közösséget építened, amelyeket az első és egyetlen megvásárlásuk után már nem fogod tudni újra értékesíteni az ügyfeleidnek. Egy tanfolyam elvégzése, egy luxuslakás megvásárlása vagy akár egy állás megszerzése is olyan konverzió lehet, amely után a célközönségedet már nem érdekli tovább az ajánlatod. Ha nem tudsz nekik upsell lehetőséget adni, akkor számíts arra, hogy a saját adatbázisaid hamar irrelevánsak lesznek. Természetesen itt nem kizárt, hogy a Facebook hirdetéseket jól fogod tudni használni (sőt), de a közösségi tér funkcióját elveszti sokszor, és neked is figyelned kell arra, hogy megfelelő kizárásokkal mindig frissen tarts a célcsoportod!

A fenti témák nem fedik le az összes olyan esetet, amikor a Facebook helyett inkább más online platformot javaslunk az ügyfeleinknek. Sajnos a közösségi média sem megoldás minden üzleti cél kielégítésére, ezért fontos, hogy megismerjük a célközönségünk online szokásait és akár a trendekkel szembefordulva olyan megoldást alkalmazzunk, amely leginkább a vállalkozásunkhoz és a termékünkhöz illeszkednek.

Ha úgy érzed, hogy neked is szükséged volna a vállalkozásod és célközönséged ilyen szempontú elemzésére, hogy megtaláld a saját utad, akkor jelentkezz konzultációnkra, és segítünk a döntésben és iránymutatásban.


Szerző:
Müller-Váczi Lívia
Online Marketing Tanácsadó